-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8055 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا موسيقي مطرب حرام است؟ آيا موسيقي هاي ديگري كه امروزه در بازار عرضه ميشود، جنبة شرعي دارد؟

سؤالي كه مطرح كرده ايد، از زمرة پرسش هايي است كه سال ها محققان در مورد آن به تحقيق پرداخته و هر يك، پاسخي به فراخور دانش، اطلاع و زاوية ديد خود ارائه نموده اند. وجه مشترك اكثر قريب به اتفاق اين پاسخ ها حرمت غنا است كه عباراتي چون: موسيقي مطرب، موسيقي متناسب با مجالس لهو و لعب، موسيقي همراه با انجام محرّمات و ... در بيان مصاديق آن يا در صدد تعريفش ميباشند. به همين جهت لازم است ابتدا دربارة اين تركيب سخن گفته شود تا معلوم شود محور بحث چيست.

الف) موسيقي:

موسيقي چيزي نيست جز تركيب اصوات و سكوت ها باهم، به طوري كه به گوش شنونده خوشايند بوده و سبب آزار سامعه نگردد. از اين رو صداي كشيده شدن سوهان روي فلز، صداي هواپيما، صداي تصادف دو اتومبيل و هزاران صداي ديگر كه پيرامون ما هستند غير موسيقار اند و تمام صداهاي خوشايند از آهنگ آبشاران و نغمة پرندگان و آلات موسيقي و لالايي مادر براي فرزندش تا صداي اذان و تلاوت قرآن موسيقار هستند.

نكتة مهمي كه از اين مثال ها به دست مي آيد، اين است كه اوّلاً حرام بودن موسيقي به طور مطلق نه امكان دارد و نه معقول است. موسيقي نيز مثل بسياري از چيزهاي زيبا و روح بخش، انسان را متوجه خود ميكند و چه بسا مانند گردش در يك منطقة سر سبز كوهستاني سبب ايجاد نشاط، طراوت، از بين رفتن خستگي و ارامش خاطر و رفع هم و غم و افسردگي ميشود.

اگر چه موسيقي را به صورت يك فرايند صوتي واحد مي شنويم، اما داراي اجزاي تشكيل دهنده است؛ يعني موسيقي مثل هر شيء ديگري داراي ساختار است؛ ساختاري كه بعضي شنيده ميشوند و بعضي شنيده نمي شوند، ولي كاملاً در يك قطعة آهنگين جلوه مي نمايند. به طور مثال، باديدن يك ساختمان و زيبايي آن چند چيز به ذهن خطور ميكند:

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.